Flygplan - Jetepoken

J 35A Nr:35090

90 st exemplar av detta flygplan blev byggda och levererade mellan 1959-1961. Det hade ingen radar i början men fick senare en Thomson-CSF Cyrano radar, hade heller inget sikte och saknade beväpning.
Detta gjorde planet mycket lätt och snabbt och användes främst som träningsplan i början.

De var försedda med en RM6B motor med EBK 65.
Från och med individ nr 66 blev planets stjärtkon förlängd för att göra plats till en ny EBK 66 och ett infällbart ”sporrhjul” , bakre landningsställ.
Denna förändring tillät aerodynamiska brytningsgränser och förbättrade STOL- utövningarna, samt extra gaspådraget när EBK blev använd.
Några plan försågs med IR – detektor under nosen 1966 -67.

Vår maskin godkändes och togs i bruk 11 december 1961 och var den sista av denna A serie som tillverkades, och som gjorde sin operativa tjänst på F16 från dec 1964 till 1978.
Flygplanet ingick dessutom som ordinarie individ i F16 uppvisningsgrupp som var i Paris 1965 (omålat) och sedan i Sverige (kamouflagemålat och senare med en gul rocka på fenspetsen) som F 16-s och senare FV-s uppvisningsgrupp under 1960- och 70-talet.
Planet hade då använts av FC, ev F 13 och F 16-52, flygplanet avvecklades 12 februari 1979. Det stod senare som monument vid F16 fram till 1988 då det ersattes av J35F 35490 på pelare, och sedan transporterades 35090 till FVM där hon kom att stå utanför entrén i raden av flygplan. I september 2010 kom 35090 till Österlens Flygmuseum.

Ägare: Flygvapenmuseum

Tillbaka till flygplan