Flygplan - Jetepoken

TF-35XD Nr:351160

1968 blev det Kongelige Danske Flyvevåben första exportkund för SAAB Draken i och med en beställning på flygplan för 2 skvadroner.
Av denna första beställning var 6 st TF-35 skolflygplan. Flygplan 351160 märkt AT-160 som finns på Österlens Flygmuseum är dock 1 av de 5 st TF-35 som beställdes 1974 och de var tvungna att byggas ”för hand”, eftersom serieproduktionen av 35 Draken då avslutas till förmån för 37 Viggen.
Museets maskin är den näst sist byggda 35 Draken, men den sist byggda Draken som överlevt, från 1977! Den danska SAAB 35XD:s ”export Danmark” flygkropp avvek en hel del ifrån de svenska versionerna. Huvudsakligen för att dessa var i många avseenden för mark attack, inte luftstrid, och man förstärkte flygkroppen för att flygplanet skulle kunna bära tyngre last på 9 st förstärkta fästen samt utöka sin interna bränslekapacitet med 40%.
TF-35XD var utrustad med 1 st 30 mm akan och kunde även förses med A-38 poddar som innehåller olika motmedel för störning av fientlig radar.
Gemensamt för samtliga Saab 35 XD var ett modifierat förstärkt landningsställ, en specialkonstruerad bromskrok, en stallvarnare som utvecklades på direkt begäran av kunden och den infördes senare även på samtliga svenska Draken plan.
Interna bränslekapaciteten var 3.227 liter och planet kunde dessutom medföra 2 st fälltankar på 1.275 liter vardera.
Det sista av dessa flygplan levererades i april 1977. I mitten av 1980-talet uppgraderades avioniken och inkluderade 1 st Marconi HUD, Head-Up-Display, en dator för vapenstyrning och laseravståndsmätare, som tillsammans med ett nytt INS navigationssystem förde vapensikte och navigationsnoggrannhet i närheten av de som uppnåddes av F-16 flygplanen. De sista danska Draken flög i december månad 1993 vid en avskedshögtidlighet då Esk 729 upphörde, detta av ekonomiska skäl!
TF-35, AT-160 flög för sista gången, i februari 1994, och då till Flygvapenmuseum. Man hade vid leverans uppnått total gångtid på 2302 timmar och 25 minuter. I september 2010 transporterades AT-160 till Österlens Flygmuseum.

Ägare: FLYHIST, Karup, Danmark

Tillbaka till flygplan