Flygplan – Transport Tp
Namn: De Havilland D.H. 104 Dove Mk 1B
c/n: FV ’46002’, 04082
Märkning: F 11, F 9, F 8, F 21. Detta plan G-ANVU
Tillverkare: De Havilland, England
Tillverkningsår: 1947
Motorer: 2 x De Havilland Gipsy Queen (Tillv. Bristol)
Effekt: 2 x 350 hkr
Spännvidd: 17,37 m
Längd: 12,03 m
Max startvikt: 3860 kg
Max flyghöjd: 5600m
Max fart: 360 km/h
Tp 46 De Havilland D.H. 104 Dove 4
Flygplanet ingick i köpet av J 28 Vampire. I Sverige fick det beteckningen Tp 46, med FV-nummer 46001. Huvudsakligen kom 46001 att tjänstgöra som sambands- och transportplan på olika flottiljer. 1967 såldes det till Malmö Aero, men för stora modifieringskostnader gjorde att det aldrig kom att flyga civilt. Slutligen skrotades 46001, c/n 04076, av AB Avfallsråvaror i Malmö.
Vårt plan kom till Flygvapenmuseum genom en bytesaffär där Sölve Fasth blev engagerad. I England fann man ett exemplar av samma version som den tidigare Tp 46, Mk 1B.
Ursprungligen levererades ’04082’ i november 1947 till West African Airways i Nigeria med registreringen VR-NAP. 1960 återköptes planet till England och kom att flyga reguljärtrafik med East Anglian Flying Services Ltd, vidare försäljas till en privatperson för att slutligen komma till Channel Airways Ltd 1963 med reg. G-ANVU. 1971 var detta plan den enda flygande Doven i engelsk reguljärtrafik. 1986 kom så bytesaffären med FVM genom Sölve Fasth men då var planet inte i flygbart skick utan fick transporteras med båt och bil till FVM, Linköping. Det var meningen att planet skulle renoveras, målas och märkas till utställningsskick som ett flygvapenplan, individ Tp 46 ’46002’. Detta arbete kom bara inledningsvis igång, men måste för prioritering av andra maskiner avbrytas. Hösten 2008 demonterades motorerna och flyttades till Österlens Flygmuseum för att i juli 2009 följas av resten av flygmaskinen. Det tidigare påbörjade arbetet med renovering skall nu fortsätta och går att följa i våra lokaler.
Tp 46 kom i Flygvapnet att tjänstgöra på F 11 Nyköping-Skavsta 1947-1955, F 9 Säve nära Göteborg 1955-1957, F 8 Barkarby nära Stockholm 1957-1960 och slutligen F 21 Luleå 1960-1967.
Ägare: Flygvapenmuseum, Linköping - Malmen